Kurs C# .NET 4.0 ? cz.2 ? Jak ułatwić sobie programowanie

W drugiej części mojego kursu dotyczącego programowania na platformie .NET 4.0 zapoznamy się trochę ze środowiskiem Visual Studio 2010, które jest oficjalnym środowiskiem przeznaczonym dla C# i .NET 4.0. Istnieje oczywiście linia darmowych produktów z tej serii oznaczona przez Express. Nie będę omawiał tu środowiska od podstaw, gdyż zakładam, że piszę dla już odrobinę doświadczonych programistów. W niniejszym tekście opiszę tylko kilka technik, które warto poznać już na samym początku nauki programowania pod .NET i VS, aby ułatwić sobie życie.

1. Refactoring

Refactoring to zestaw kilku funkcjonalności, których zadaniem jest wsparcie programisty przy szybkim przerabianiu kodu. Poniżej zaprezentuje tylko jedną z technik Refactoringu, aby dać pojęcie, o co chodzi. Załóżmy, że mamy taki oto krótki fragment kodu napisany przy pomocy Visual Studio 2010.

Extract Method

Zaznaczamy fragment, klikamy prawym, dajemy Refactor oraz Extract Method. Wpisyjemy np. ‘Fun1′ i zatwierdzamy. Jak widać, fragment przeniósł się do nowej metody, a stary fragment został zastąpiony wywołaniem. Refactoring oferuje kilka takich ułatwień, więc zapraszam do zgłębiania tego tematu samemu.

2. Snippets

Teraz inna funkcjonalność pomagająca programiście. Wszyscy znają z innych środowisk opcję dokańczania słów kluczowych podczas pisania kodu lub inne tego typu podpowiedzi. Mniej osób wie o czymś takim jak Snippets. O co chodzi. Kiedy gdzieś w kodzie zaczniemy pisać np. „fo” to pojawi się okienko podpowidzi i zaproponuje nam „for„. To znamy. Ale gdy już mamy „for” i klikniemy Tab (czasami trzeba 2 razy) to „for” zmieni się w gotową pętlę, którą wystarczy uzupełnić i która wygląda tak:

for (int i = 0; i < length; i++)
{
 
}

Pomiędzy polami do uzupełniania możemy się poruszać również za pomocą TABa. Listę wszystkich Snippetów możemy znaleść pod prawym przyciskiem myszki i Insert Snippet oraz Surround With. Dla przykładu oprócz wszelkich pętli, istnieje snippet nazwany tu mbox, który daje kod:

MessageBox.Show("Test");

3. Class Diagram

Trzecim i ostatnim dzisiaj pomocnikiem jest znany z UMLa diagram klas, który pozwala na graficzne stworzenie sobie całego zestawu klas i zależności między nimi. Bardzo pomocne, gdy mamy obmyślaną wcześniej aplikację lub jesteśmy w fazie jej planowania. Poniższy rysunek pokazuje, gdzie jest ikona, która pozwala uruchomić owy diagram.

Class Diagram

Oprócz wszystkich rzeczy związanych z tworzeniem klas, umożliwia nam to również tworzenie asocjacji, dziedziczeń i innych powiązań z poziomu Toolboxa (tam gdzie normalnie są kontrolki do wrzucenia na formę). Wszystkie graficzne ikonki są przerabiane w czasie rzeczywistym na kod, więc od razu można sobie sprawdzić, jak dana zmiana jest interpretowana w kodzie